Thursday, April 1, 2010

Income Tax...

Hello everybody...setiap tahun bila masuk je bulan April mesti ramai yang sibuk nak submit form kat LHDN utk taksiran cukai pendapatan...For me, this year is my first time i have to submit to LHDN and declare all my income for taxation...Hmm, leceh tul la...tapi terpaksa, nak wat camne kan...

Today i just got my pin number for e-filing system, so i dont have to fill up the form manually...Everything through online...Canggih sekarang nih, sumer online memanjang...Yang paling suka transaksi online2 nih my hubby la...suka sangat sbb bayar bil, transfer duit and segala bagai sumer online...For me, just the necessary transaction only yang i guna online...But for PTPTN payment i must do online sbb charges fee murah sikit..hehe...RM0.50 je compared to pay through their agent, RM2.00...

Opps, back to my e-filing...Pas dapat pin number tu terus la login kat LHDN tuh...there are compartment yang sediakan pc untuk kite online kat situ...tapi just utk urusan cukai2 nih la...bukan utk suka2...I try to fill up my form online...ada pegawai yang akan ajar kite camne nak isi form kat situ...Bile i dah isi form tuh, last sekali i diberitahu jumlah yang patut i bayar selepas rebate is RM200++...erk, terkejut i tau bila tgk jumlah banyak camtuh...oh, before that...camne i leh dapat figure2 utk diisi dalam form tuh? My office every year mmg kasi EA form utk mudahkan kite masa nak submit kat LHDN nnt...And, bila i tgk jumlah tuh, i panik gak...pegawai tu ckp yang i boleh balik dulu and cari mana2 source yang i leh kurangkan jumlah kena cukai tuh...fuh, lega i...

So, bermula mlm karang saya akan menyelongkar resit2 medical, buku, majalah tahun lepas utk digunakan masa nak submit form kat LHDN nnt...:)

Hmm, this week also my pregnancy dah 27 weeks...next week akan masuk thord and final trimester...huh, cepat tul masa berlalu...my baby also makin aktif menendang...hihi...bila baring nampak perut ternaik2 kena tendang...my hubby also look excited bila dia tgk perut i...The moment is so precious for both of us...tak sabar nak tunggu dia kuar...:)

That's all for now...see ya..

No comments:

Post a Comment