Thursday, August 25, 2011

Dekat bau "p**p", Jauh bau Bunga and harum...

Salam Ramadhan hari ke 25.. Aku takde mood sangat la.. Tak tau nak buat camne.. Straight to the point je la..

Sejak kahwin sampai la dah anak sorang ni aku stay dengan mertua kat Banting. Dulu masa mula-mula kahwin ingatkan nak cuba la duduk dgn mertua nih, yela tupun sebab suami yang mintak nak duduk dengan parents dia.. Family aku tak menyokong tindakan aku ni dan sampai sekarang family side aku akan tanya bila nak pindah rumah sendiri.. Yelah, bagi diaorang tak kisahla, kalau tak mampu beli rumah, sewa rumah dulu. Asalkan rumah sendiri. Aku pun dah banyak kali berselisih pendapat dengan suami pasal nak pindah rumah sendiri nih sampai aku pun tak tau nak buat apa dah.

Banyak faktor yang mendorong aku untuk ada rumah sendiri. Yang pertama aku nak berdikari. Tak nak la menepek dengan orang tua. Alasan nak jaga orang tua tu mungkin agak kurang sesuai buat masa sekarang sbb parents dia still sihat, boleh kemana-mana sendiri. Still aktif. Siap melancong gi oversea lagik. Lagipun adik beradik dia 2 minggu sekali balik, so aku rasa takde masalah kalau nak stay sendiri. Kitorang pun leh menjenguk parents dia even dah duduk rumah sendiri. Suami aku pun boleh belajar uruskan rumah sendiri. Takde mengharapkan orang tua je.Belajar uruskan anak.

Yang kedua, parents aku jauh. So bila sesekali datang sini of course la nak stay dengan aku kan and jumpa dnengan anak aku Nadhim. Lagipun anak aku cucu sulung. Bile dah duduk dengan mertua ni mestilah parents aku segan nak duduk rumah tu lama-lama. Takut menyusahkan mertua aku lak. Lagipun tak selesa lak nak bermanja dengan cucu sendiri depan mertua aku kan.. 

Yang ketiga, lokasi tempat kerja aku kat Klang. Susah nak ulang alik setiap pagi. Penat sebab 2 jam dihabiskan dalam perjalanan pegi belik keje je. Pastu malam anak sibuk nak menyusu lak. Pagi2 dah kena bangun siapkan makanan untuk anak. Terasa stress gak. :(

Yang keempat, aku jenis cerewet. Mertua aku jenis tak kisah, asal taram je. Benda-benda camni boleh membuatkan hubungan aku dengan ibu mertua boleh jadi dingin. Sama-sama memendam rasa. Bukan tak boleh baik dan serasi tapi rasanya tak sesuai duduk di bawah satu bumbung yang sama. Sebab tu aku nak pindah cepat sebab takut bila dah lama-lama nanti hubungan tu akan jadi buruk dan memberi kesan pada rumahtangga aku. 

So, memang betul pepatah yang mengatakan "Bila dekat bau busuk, bila jauh bau harum". Apa pendapat korang yek? Apa yang harus aku buat?

No comments:

Post a Comment